استاد فرامرز پایور، پدر سنتور ایران

تقدیم به خانواده بزرگ سنتورنوازان و دوستداران موسیقی ملی ایران... این وبلاگ به بررسی آثار،سبک، شخصیت و کلیه ابعاد زندگی هنری استاد پایور اختصاص یافته. دوستان عزیز، برداشت و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...لطفا به حریم یکدیگر احترام بگذاریم

انتشار کتاب جدیدی از قطعات استاد پایور
ساعت ٩:٢٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ دی ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: کتاب جدیدی از استاد فرامرز پایور ، کتاب پیوند، قطعات استاد پایور ، مینا افتاده ، کتاب پیوند برای سنتور

درود بر دوستان گرامی و علاقه مندان استاد پایور،

در این یادداشت، نوید انتشار کتاب جدیدی از مجموعه قطعات استاد پایور را دارم که توسط خانم مینا افتاده گردآوری، نت نویسی و به تازگی روانه بازار شده است.

کتاب « پیوند » ، قطعاتی از استاد فرامرز پایور، به کوشش مینا افتاده توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد. این کتاب شامل نت 4 قطعه از تکنوازی های استاد پایور می باشد که سه قطعه در آواز ابوعطا و یک قطعه در بیات کرد و نمونه صوتی آنها در آلبوم های قبلی استاد موجود بوده است.

قطعات کتاب شامل:

1. پیوند (مقدمه، چهارمضراب، سه مضراب، تصنیف پادشه خوبان، حجاز، گبری، آواز ضربی، خاتمه)

2. مقدمه ابوعطا

3.چهارمضراب ابوعطا

4. مقدمه بیات کرد

در مقدمه این کتاب که مجموعا 34 صفحه می باشد، به قلم خانم مینا افتاده می خوانیم:

« بیشتر آثار استاد فرامرز پایور چاپ شده اند و در دسترس عموم قرار دارند. آن معدود قطعاتی که چاپ نشده اند، به صورت صوتی در اختیار علاقه مندان است.

در میان آثار نانوشته استاد، قطعه « پیوند» در سی دی رنگ شهر آشوب، که توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده، موجود است. این قطعه با پیوند دادن وزن های مختلف به یکدیگر، همراه با ملودی های زیبا، در آواز ابوعطا ساخته شده و شامل قسمت های گوناگونی چون چهارمضراب، تصنیف، سه مضراب و غیره در چارچوب میزان های مختلف است. بدیهی است که زینت ها، مهارت های استادانه و ظرافت مضراب ها را نمی توان به طور کامل نت نگاری کرد، به همین خاطر استفاده از منابع صوتی توصیه می شود.

« مقدمه ابوعطا» و « چهارمضراب ابوعطا» از سی دی ضرب اصول موسسه فرهنگی هنری چهارباغ انتخاب شده است ( تکنوازی در آواز ابوعطا به همراه تمبک استاد حسین تهرانی). آخرین قطعه، مقدمه بیات کرد، از سی دی رنگ شهرآشوب است ( تکنوازی سنتور در آواز کرد بیات به همراه تمبک حسین تهرانی)...»

توضیح:

1. این کتاب با ارائه نت 4 قطعه از زیباترین و کامل ترین آثار ضربی استاد، رپرتوار اجرایی مناسبی را برای هنرآموزان و نوازندگانی که قبلا سایر کتاب ها و آثار مکتوب استاد را نواخته اند و با شنیدن آثار استاد عجین شده اند، فراهم می سازد. این قطعات علاوه بر جنبه آموزشی، آثار بسیار جذاب و زیبایی هستند که علاوه بر کاربرد آموزشی، میتوانند در کنسرت ها و تکنوازی ها مورد استفاده نوازندگان سنتور قرار گیرند. این آثار غیر از خود استاد، توسط کمتر کسی اجرا شده اند و  تازگی شان برای شنوندگان، زیبایی آنها را صد چندان کرده است.

2. علارغم اینکه خانم افتاده در مقدمه کتاب، از این قطعات با عنوان آثار نانوشته استاد نام برده اند، بنده شک دارم که استاد خودشان هیچ یک از این آثار را نت نکرده باشند، زیرا ایشان به اذعان همه، در این زمینه بسیار مقید و منضبط بودند. منتها برخی آثار که بیشتر جنبه بداهه و اجرای صحنه ای داشته، یا اینکه استاد تا زمان بیماری فرصت مکتوب کردن آنها را نداشته اند، یا اینکه آنها را نت نویسی کرده اند، اما متأسفانه اکنون به دلایلی در دسترس نیستند، می تواند در زمره آثار برشمرده توسط خانم افتاده باشد. به هرحال این تلاش خانم افتاده، از شاگردان با سابقه استاد را در گردآوری آثار استاد پایور، صمیمانه ارج می نهیم و امیدواریم که نت ها با بیشترین حد پای بندی به اصل قطعات و زبان و بیان موسیقایی استاد پایور منتشر شده و مورد استفاده علاقه مندان و تأیید پیشروان این مکتب واقع شود.

3. در ذکر نام منبع صوتی قطعه مقدمه بیات کرد توسط خانم افتاده، احتمالا اشکال چاپی یا ... رخ داده. زیرا اجرای صوتی این قطعه در آلبوم « ضرب آهنگ» استاد تهرانی  موجود می باشد. البته این آلبوم جدیدا با نام « ضرب استاد حسین تهرانی» نیز منتشر شد. لذا لازم دیدم این مورد را در اینجا تصحیح نمایم.

درود و رحمت خداوند بر روان استاد ارجمندمان فرامرز پایور که آنقدر برای این موسیقی زحمت کشید، کار کرد و قطعه ساخت که پس از گذشت 13 سال از توقف ناگهانی فعالیت هنری ایشان به دلیل بیماری و بعد از 2 سال از درگذشت ایشان هنوز سالی چند کتاب و آلبوم موسیقی از آثار ایشان روانه بازار می شود. این مرد بزرگ، خود اقیانوس علم و هنر بود و گنجینه ای برای ما به یادگار گذاشت که هرچه از این گنج برمی گیریم و از ثمره محصولش برداشت می کنیم، پایانی ندارد. انشاالله که توفیق بهره هرچه بیشتر از این گنجینه گرانبها را داشته باشیم.

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب و اخبار، تنها با نام ذکر نام نگارنده و منبع (وبلاگ استاد فرامرز پایور) بلامانع است.

        


 
نگاهی بر مقوله تنظیم بر گروه نوازی های فرامرز پایور (مقاله)
ساعت ۱٢:۳٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ دی ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: تنظیم در گروه استاد پایور ، مقاله امیرعباس ستایشگر در مورد تنظیم استاد پایور ، دانلود قطعه ای برای سه تار و ارکستر ، دانلود آثار درویش خان-گروه پایور

یادداشتی که ملاحظه می کنید، مقاله ای است به قلم آقای امیرعباس ستایشگر در خصوص تنظیم در گروه نوازی های استاد پایور که در شماره آبان 1390 مجله هنر موسیقی به چاپ رسیده است. با وجود برخی اشارات کلی که به نظر حقیر در این مقاله موجود است، انتخاب این موضوع خاص یعنی بحث تخصصی تنظیم آثار استاد پایور، توضیحات مربوط به سیر تاریخی گروه نوازی در ایران، عنوان کردن برخی نکات دقیق تر در تنظیمات و صدادهندگی گروه پایور و مقایسه آن با دیگر آثار، آوردن مثال های اجرایی و نهایتا ارائه نگاه دقیق تر و تخصصی تر به تنظیم های گروه استاد پایور از ویژگی های مثبت این مقاله است که می تواند برای دوستان علاقه مند مفید واقع شود.  

نگاهی بر مقوله « تنظیم» بر گروه نوازی های « فرامرز پایور»

مقدمه: ارکستر پایور جدی ترین گروه موسیقی در تاریخ گروه نوازی موسیقی ایرانی است. نگاهبانی کردن از اصول گروه نوازی با ابداع برخی موارد فنی، استقلال ذهنی نوازنده در هنگام اجرای پارتیتورهای از پیش نگاشته شده، کوک بی نظیر گروه که تا به امروز نمونه بارز هر اجرای صحنه ای استاندارد است و ... بسیاری از موارد مختلف که بر مدعای جمله نخست صحه می گذارد. فرامرز پایور از نخستین پیشگامان گروه نوازی است و تنها آهنگسازی است که در زمان واحد با دو گونه ارکستر از لحاظ سازبندی و صدادهی به عنوان آهنگساز و سرپرست بطور مداوم و طولانی کار کرده است. اما نکته ای که این نوشته بر اساس اثبات و یا تفسیر آن نوشته شده است، مقوله « تنظیم» در ارکستر پایور می باشد که خود نقطه عطفی است در راستای سیر تاریخی اجرای موسیقی.

 


 
بزرگداشت استاد فرامرز پایور در تهران
ساعت ۱۱:۳۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ دی ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: بزرگداشت استاد فرامرز پایور ،تهران 1390 ، سخنرانی اساتید موسیقی ایران درمورد فرامرز پایور ، دونوازی سعید ثابت و محمد اسماعیلی، بزرگداشت پایور ، دانلود تصنیف گریه را به مستی

16 دی ماه، بزرگداشت استاد فرامرز پایور برگزار می شود:

نکوداشت زنده‌یاد « فرامرز پایور» با سخنرانی هوشنگ ظریف‌، ارفع اطرایی‌، محمد اسماعیلی‌، مسعود رضایی‌نژاد‌ و محمد جواد موحدان در موسسه فرهنگی هنری «اندیشه» برپا می‌شود. به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، موسسه فرهنگی هنری «اندیشه» با نگاه به آثار و اندیشه‌های زنده‌یاد « فرامرز پایور » و با نظری بر جایگاه و تاثیر این موسیقی دان بزرگ در سیر و تحول تکاملی موسیقی ایران و به ویژه سنتورنوازی معاصر، بزرگداشت این نوازنده و آهنگساز را برگزار می‌کند.

براساس برنامه اعلام شده از سوی این موسسه، هوشنگ ظریف ـ نوازنده تار ـ پیرامون شخصیت ،‌اندیشه و آثار پایور، ‌ارفع اطرایی ـ نوازنده سنتور ـ با موضوع تاثیر اندیشه‌های پایور و سیر تحول موسیقی ایران و حسن ناهید ـ نوازنده نی ـ پیرامون آثار و تالیفات پایور در زمینه آموزش صحیح موسیقی و تکنیک‌های نوازندگی سخنرانی خواهند کرد.


 
ویرایش صفحه استاد پایور در ویکی پدیای فارسی
ساعت ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ روز شنبه ۳ دی ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: ویرایش بیوگرافی استاد پایور در ویکی پدیا ، بیوگرافی استاد پایور ، بیوگرافی استاد پایور در ویکی پدیای فارسی ، آلبوم ها و تألیفات استاد فرامرز پایور

با عرض درود بر علاقه مندان موسیقی استاد پایور و همراهان وبلاگ،

این یادداشت را جهت اطلاع رسانی ویرایشی که در دانش نامه ویکی پدیا (فارسی)، به حکم وظیفه ام و به عنوان یکی از علاقه مندان استاد پایور، در بخش توضیحات مربوط به بیوگرافی استاد انجام دادم، تقدیم شما می کنم.

در توضیحات بیوگرافی استاد پایور در ویکی پدیای فارسی اشکالات و کاستی هایی موجود بود که توسط حقیر ویرایش گردید، از جمله:

1. جلو نام ایشان تنها نام نوازنده درج شده بود و حال آنکه علاوه بر نوازنده بودن، عنوان مدرس، موسیقی دان، آهنگساز و سرپرست ارکستر(به معنای تنظیم کننده، نوازنده و سرپرست گروه) با توجه به فعالیت های چشمگیر ایشان، شاخص و غیر قابل انکار می باشد. 

2. در فهرست آلبوم های موسیقی استاد پایور، سه آلبوم دستور سنتور، سی قطعه چهارمضراب، قطعاتی از استادان قدیم ایران (جدیدترین آلبوم استاد) ذکر نشده بود که در بخش آلبوم ها اضافه گردید. همچنین توضیحات مربوط به آلبوم « پراکنده » تکمیل شد.

3. در فهرست تألیفات استاد، دو کتاب اخیر ایشان به نام « چهل قطعه برای سنتور» و «ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور چپ کوک » که هر دو توسط خانم مینا افتاده تدوین در واقع تنظیمات استاد پایور از آثار اساتید قدیم ایران می باشند، ذکر نشده بود که به این عنوان اضافه گردید. 

4. در عنوان پیوند به بیرون در صفحه بیوگرافی استاد، متاسفانه هیچ پیوندی جز مقاله «فرامرز پایور در قیاس با هم عصرانش» ( از سایت گفتگوی هارمونیک) ذکر نشده بود تا علاقه مندان بتوانند در مورد فعالیت های استاد بیشتر مطالعه کنند. بنده سعی کردم که آدرس این وبلاگ که در حال حاضر تنها منبع الکترونیک تخصصی فعال در زمینه بررسی زندگی و آثار استاد پایور می باشد را به این بخش اضافه نمایم که متاسفانه گویا طبق قوانین ویکی پدیا، وبگاه های شخصی در این مقوله نمی گنجند. وانگهی جهت آشنایی بیشتر مراجعین، دو مقاله « خداوندگار سنتور» و « نگاهی به سبک فرامرز پایور » از سایت گفتگوی هارمونیک به این بخش افزوده شد.

5. در معرفی نام خوانندگانی که استاد با آنها فعالیت هنری داشته اند، نام عده زیادی ذکر نشده که از افزودن نام تک تک آنها خودداری کردم و واژه بسیاری خوانندگان دیگر... به انتهای جمله اضافه شد. لازم به توضیح است که برخی از خوانندگان که در دهه 50 خورشیدی با استاد همکاری داشته اند، متاسفانه نمونه های صوتی اندکی از آنها تنها در آرشیو های شخصی به جای مانده. 

توضیح: صفحه ویکی پدیای استاد پایور و اصلاحات نام برده را در اینجا می توانید ملاحظه فرمایید.

دانلود بیوگرافی استاد پایور به صورت فایل PDF

با توجه به اینکه صفحه دانش نامه فارسی ویکی پدیا بیشترین آمار مراجعه کننده و کاربرد به عنوان منبع بیوگرافی استاد را در بین سایت های مختلف موسیقی دارا می باشد، کمترین وظیفه خود دانستم که در به روز رسانی آن جهت اطلاع رسانی دقیق تر علاقه مندان سهیم باشم. البته این صفحه در معرفی زندگی و آثار بسیار ارزشمند و عدیده استاد پایور، دارای ایجاز بسیار و نارسایی هایی است که انشاالله به مرور و با ذکر منابع مستند در رفع آن خواهم کوشید.

 همچنین ضمن تاسف باید به عرض برسانم که صفحه بیوگرافی استاد در ویکی پدیای انگلیسی نیز بسیار خرد و جزئی است که انشاالله در یک فرصت مناسب مطالب کافی را با مطالعه بیشتر برای آن بخش ترجمه خواهم نمود. متاسفانه استادی با چنین عظمت در موسیقی ما، هنوز آن طور که باید و شاید در جامعه هنری واقعی و مجازی ایران شناخته شده نیست و منابع کافی جهت اطلاع علاقه مندان و محققان و هنرآموزان موجود نمی باشد. امیدوارم که ‌دیگر شاگردان و پیروان مکتب استاد، همتی کرده و با همکاری یکدیگر در این راه قدمی بردارند.

پیروز و پایوری باشید...

احمدیان، مدیریت وبلاگ