استاد فرامرز پایور، پدر سنتور ایران

تقدیم به خانواده بزرگ سنتورنوازان و دوستداران موسیقی ملی ایران... این وبلاگ به بررسی آثار،سبک، شخصیت و کلیه ابعاد زندگی هنری استاد پایور اختصاص یافته. دوستان عزیز، برداشت و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...لطفا به حریم یکدیگر احترام بگذاریم

پایور از زبان استاد حسین دهلوی (قسمت سوم)
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۳۱ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: پیش درآمد همایون از پایور ، ارکستر مضرابی حسین دهلوی

در این بخش، ادامه سخنان استاد دهلوی را در خصوص استاد پایور، تقدیم شما دوستان می کنم.

...طی سال های دیگری که با این هنرمند همکاری داشتم، قطعات دیگری را نیز از آثار ایشان برای ارکستر تنظیم کرده و در برنامه ها و کارهای جمعی به کار برده ام. در اردیبهشت 1344 چهارمضراب چهارگاه ایشان را برای دو سنتور و ارکستر تنظیم کردم که در 4/8/45 در افتتاح تلویزیون ملی ایران به اجرا درآمد و تکنوازی دو سنتور آن را آقای پایور و خانم ارفع اطرائی به عهده داشتند. این آهنگ بعد ها نیز در برنامه های مختلف به سمع علاقه مندان رسیده است.

از راست به چپ: حسین تهرانی، فرامرز پایور، حسین دهلوی


 
پایور از زبان استاد حسین دهلوی (قسمت دوم)
ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٦ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: کنسرتینو برای سنتور و ارکستر ، آلبوم آثاری از حسین دهلوی

 دوستان گرامی، در اینجا توجه شما را به ادامه سخنان استاد دهلوی در مورد استاد پایور و نیز قطعه زیبایی از ایشان همراه با بررسی اجمالی اثر و لینک دانلود جلب می نمایم: 

... یکی از امتیازات برجسته این هنرمند در این است که در کارهای هنری اش همیشه روحیه ای پیشرو دارد و ضمن نگرش به گذشته، نگاهش به آینده است و با زمان حرکت می کند؛ به همین سبب در تابستان 1337 که قصد خود را مبنی بر تصنیف قطعه ای برای سنتور و ارکستر با این تلاشگر راه موسیقی ملی در میان گذاشتم، بسیار استقبال کرد و قسمت هایی را برای کار پیشنهاد نمود که با همفکری هایی که با هم داشتیم، به صورت قطعه ای برای سنتور و ارکستر نوشته شد و آقای دکتر زوان هاکوپیان مدیر مجله موسیقی که در آن سال ها تدریس فرم موسیقی را در هنرستان عالی موسیقی بر عهده داشت، نام «کنسرتینو» بر آن نهاد و من نیز این نام را به کار بردم. در حقیقت، این نخستین گام در این زمینه بود که حاصل اولین همکاری ما نیز محسوب  می شد.

 

 

از راست به چپ:محمد اسماعیلی،حسین دهلوی،گلنوش خالقی،فرامرز پایور

 


 
پایور از زبان استاد حسین دهلوی (قسمت اول)
ساعت ٩:٠٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: استاد حسین دهلوی ، ارکستر شماره یک هنرهای زیبا

استاد حسین دهلوی از نوابغ و بزرگان موسیقی ما، بیش از نیم قرن سابقه همکاری و دوستی نزدیک با استاد پایور را داشته و به مناسبت های مختلف از استاد، ویژگی های فردی و هنری ایشان و نیز خاطراتشان با استاد پایور یاد کرده اند. چند باری که افتخار زیارت استاد دهلوی را داشتم، جز محبت، بزرگی و تواضع از ایشان ندیدم. دلسوزی ها و بزرگواری های ایشان در حق موسیقی ایرانی، شایسته والاترین تقدیر ها است و امیدوارم که اهل موسیقی بیشتر قدر این موسیقی دان بزرگ را دانسته و مراتب سپاس خود را نسبت به ایشان ابراز دارند. برای استاد دهلوی که مدتی است دچار کسالت هستند، از خداوند متعال آرزوی بهبودی عاجل دارم.

در این قسمت به مصاحبه استاد دهلوی در خصوص استاد پایور و آشنایی ایشان با استاد می پردازیم. متن مصاحبه که در سال 1379 انجام شده، به صورت کامل در چند یادداشت به نظر شما عزیزان خواهد رسید...

نگاهی به گذشته با دوست هنرمندم فرامرز پایور

نوجوانی دوازده سیزده ساله بودم که روزی پدرم مرا با ساز کوچکی که داشتم ( و برای مصونیت از آزار بچه های کوچه، آن را در چمدان کوچکی مخفی کرده بودند)، همراه خود به منزل یکی از دوستانش برد تا در آنجا از آموخته های خود قطعاتی اجرا کنم و به این ترتیب جرأت نواختن در حضور جمع را پیدا کنم. من در آن خانه پس از اجرای قطعات موسیقی ایرانی، علاقه مند به تماشای تابلوهای بزرگ نقاشی شدم که به دیوارهای اتاق نصب شده بود و دقایقی را به دیدن آنها گذراندم. این موضوع چند بار تکرار شد و هربار علاقه دیدار تابلوها در من تشدید می شد. بعدها متوجه شدم که این تابلوها حاصل هنر نقاشی آقای پایور ( پدر) بوده و در همان شرایط که من سرگرم دیدن آن تابلوها بودم، « فرامرز» کوچک در اتاق دیگری از آن خانه مشغول بازی یا درس و مشق بوده است و من از حضور او بی خبر بودم.

از راست به چپ: فرامرز پایور، حسین دهلوی، صادقی


 
بیوگرافی مختصری از استاد پایور
ساعت ٢:٥٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٢ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: تالیفات فرامرز پایور ، آلبوم های فرامرز پایور ، بیوگرافی فرامرز پایور

فرامرز پایور در 21 بهمن 1311 در تهران متولد شد و تحصیلات عمومی خود را در مدرسه دارالفنون و دبیرستان دارائی به پایان رساند. پدرش علی پایور، هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه و دانشگاه های تهران بوده و جدش مصورالدوله، نقاش چیره دست و وزیر پست و تلگراف، در زمان زمان صدارت مستوفی الممالک بوده است و در عین حال با موسیقی آشنایی کامل داشته و ویولن، سنتور و سه تار را خوب می نواخته و در این زمینه از دوستان مرحوم رکن الدین خان مختاری بوده است.


 
ایمیل وبلاگ
ساعت ۱:۳٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٧ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی:

با عرض سلام و احترام خدمت تمامی دوستان این وبلاگ و عاشقان استاد پایور

هفته ها از افتتاح این وبلاگ می گذرد و دوستان بسیاری به جمع ما پیوسته اند که صمیمانه خدمت همگی درود و خوش آمد عرض می نمایم. داشتن وبلاگی تخصصی آن هم در شأن پدر سنتور و اسطوره موسیقی ایرانی، کاری بس دشوار و نیز افتخار بزرگ بنده است. به امید خدا قصد دارم که با مطالب، آثار، تحلیل ها و نیز خاطرات جالب و آموزنده بسیاری از استاد پایور بزرگمان، در جهت اعتلای مکتب و راه ایشان، در حد بضاعت خود گامی بردارم. از تمام دوستان سخاوتمندی که با نظرات خود مرا یاری نموده اند، سپاس فراوان دارم و امیدوارم از این پس شاهد نظرات و ارتباط بیشتر شما عزیزان با این وبلاگ باشیم تا به لطف خدا اینجا محفلی باشد برای سنتورنوازان و خانواده بزرگ دوستداران استاد پایور و هنر ایشان.

همچنین از آقای محمد امین توتونچیان، مدیر محترم وبلاگ سنتور و نیز آقای جندقیان به خاطر لطف و یاری بی دریغشان در معرفی این وبلاگ کمال تشکر را دارم.

دوستان عزیز، علاوه بر بخش نظرات، ایمیلی به آدرس ostadpayvar@yahoo.com جهت ارتباط شما فراهم شده که می توانید سوالات، پیشنهادات یا نظرات خود را در مورد وبلاگ با من مطرح کنید. همچنین از دوستانی که مطلب، عکس، شعر، خاطره و یا هرگونه موضوع یا سخنی درمورد استاد یا مکتب ایشان دارند که می توان در وبلاگ از آن بهره برد، صمیمانه دعوت به همکاری می کنم. مطالب ایشان در صورت تناسب با اهداف وبلاگ، با نام خودشان در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

بیایید در کنار هم برای زنده نگاه داشتن راه، تفکر و ارزش های بزرگمردی تلاش کنیم که تمام زندگیش ارزش های والای فرهنگی و انسانی هنر ایران بود و اکنون وظیفه ما است که نسل امروز و آیندگان را از این اقیانوس کمال و جاودانگی بهره مند سازیم.

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق...

پایدار و پایوری باشید...       

 


 
سنتور (مقاله ای به قلم استاد پایور)
ساعت ٩:۳٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٥ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: ساختمان و تاریخچه سنتور ، کوک سنتور ، تکنیک نوازندگی سنتور ، سنتور ده خرک

دوستان گرامی، در اینجا توجه تان را به مقاله ای به قلم استاد پایور جلب می کنم که در مجله هفت هنر، دوره اول ، شماره 2، بهار 1349، صفحه 26 به چاپ رسیده و در کتاب مجموعه مقالات درباره سنتور (جلد اول) گرد آوری آقای شهاب منا_ انتشارات سوره مهر_ مجددا به چاپ رسیده است. 

اگر دقت نمایید این مقاله در سال 1349 منتشر شده که نشان از توجه و نکته بینی استاد در آن زمان نسبت به نگارش مقاله ای تخصصی در خصوص ساختمان و نوازندگی یک ساز خاص است، آن هم طوری که مخاطب آماتور موسیقی نیز بتواند اطلاعات جامع و صحیحی از این ساز و نوازندگی آن کسب نماید. لازم به ذکر است که در آن زمان موسیقی ما از فقدان شدید اطلاعات نظری تخصصی و منابع علمی آکادمیک و مکتوب رنج می برده و اینگونه تلاش های اساتیدی چون پایور، خالقی، وزیری و صبا سبب شد تا امروزه همین اندازه منبع مکتوب برای ارجاع و بررسی موسیقی سنتی مان داشته باشیم.

نکته دیگر که در این مقاله، کتاب تئوری موسیقی و سایر تألیفات استاد پایور به چشم می خورد، ادبیات سهل و روان ایشان و تفهیم کامل مطالب و نیز تأکید گذاری های خاص بر نکات مهم است؛ گویی شما در کلاس ایشان حاضر هستید و ایشان درس را کاملا و به ساده ترین بیان به شما تدریس می کنند. این مسئله در تقابل با بیان پیچیده «نظری به موسیقی» استاد خالقی و بسیاری دیگر از منابع امروزی است که در نتیجه سهولت درک آن سبب خرسندی و امیدواری شاگرد می باشد. خوشبختانه استاد پایور همواره و در تمام ابعاد هنری، از زمان خود جلوتر و فراتر بوده اند و این مهم سبب غنای مکتب سنتور نوازی ایران گشته است.

   سنتور

سنتور یکی از سازهای مضرابی است که قدمت آن شاید از کلیه سازهای دیگر بیشتر باشد. این گفته که سنتور سازی است که در ابتدا متعلق به ایرانیان بوده است و بعدا خود آن یا شبیه آن در ممالک دیگری چون یونان، هندوستان و چین معمول گردیده، شاید صحیح باشد، ولی نباید ناگفته بماند که از نقوش بازمانده تاریخ می توان پی برد که سازی شبیه سنتور نزد آشوری ها معمول بوده است.  


 
سخنی در وصف استاد
ساعت ۸:٥۱ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۱ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: پرنیان ، هوشنگ ظریف ، گروه پایور

استاد هوشنگ ظریف:

« از سال 1334 با استاد پایور آشنا شدم و او شیوه نوازندگی با سنتور را تغییر داد و به مانشان داد که با این ساز چه کارهای خارق العاده ای را می توان انجام داد. »

« در گروه پایور همه اعضای گروه همدیگر را قبول داشتند و به یکدیگر احترام می گذاشتند و این همان چیزی است که می بایست گروه های جوان از آن درس بگیرند و یکدیگر را دوست داشته باشند. »

دانلود قسمت دوم قطعه زیبای «پرنیان»، ساخته استاد پایور (دونوازی تار و سنتور)

سنتور:استاد فرامرز پایور  

تار:استاد هوشنگ ظریف 

دوستان عزیز در آینده به معرفی و تحلیل این اثر زیبا خواهیم پرداخت...


 
آواز دیلمان
ساعت ٩:٤٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٩ تیر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: دیلمان ، استاد ابوالحسن صبا ، ردیف ابوالحسن صبا

در ادامه بررسی آلبوم زیبای راز دل،به توضیحاتی در مورد گوشه دیلمان در آواز دشتی می پردازیم که در این آلبوم به زیباترین حالت با سنتور استاد پایور و آواز استاد شجریان اجرا شده است.