استاد فرامرز پایور، پدر سنتور ایران

تقدیم به خانواده بزرگ سنتورنوازان و دوستداران موسیقی ملی ایران... این وبلاگ به بررسی آثار،سبک، شخصیت و کلیه ابعاد زندگی هنری استاد پایور اختصاص یافته. دوستان عزیز، برداشت و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...لطفا به حریم یکدیگر احترام بگذاریم

دانلود موسیقی...چهارمضراب شور
ساعت ۱۱:٢٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٧ آذر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: دانلود درآمد شور پایور ، دانلود چهارمضراب شور مجلسی پایور ، دانلود قطعات استاد پایور ، دونوازی سنتور و تمبک پایور و اسماعیلی

این بار قطعات زیبایی از تکنوازی های استاد پایور را در دستگاه شور با همراهی ضرب استاد محمد اسماعیلی تقدیم میکنم.

1. درآمد شور (تکنوازی سنتور)

2. چهارمضراب شور _قسمت اول (سنتور و ضرب)

3. چهارمضراب شور_قسمت دوم (سنتور و ضرب)

آلبوم: خلوت گزیده

توضیح:

1. نت اصلی این چهارمضراب در کتاب قطعات موسیقی مجلسی استاد پایور به چاپ رسیده و اجرای ایشان در این آلبوم با تکیه بر بداهه پردازی بر مبنای پایه و چهارچوب چهارمضراب شور مجلسی می باشد. این تمایز، به خصوص در بخش گوشه شهناز چهارمضراب به خوبی مشهود است.

2. همچون بسیاری از چهارمضراب های استاد پایور، طول این قطعه نسبتا طولانی و با تغییر متر و تمپو همراه است. حرکت از میزان 3/4 به 2/4 و سپس 6/8 سبب تکامل حسی قطعه، همراه با تغییر پایه چهارمضراب و میل به افزایش تمپو در شنونده است. از این رو، می توان این قطعه را به عنوان مقدمه ای در شور قلمداد کرد که تدریجا تکاپوی چهارمضراب را جاری می سازد. کاربرد این شیوه به خصوص در مایه شور به دلیل روند صوتی، حسی و دینامیکی آن بسیار به جا و برای شنونده خوشایند است.   

3. به صدای شفاف و کوک فوق العاده تمیز ساز استاد توجه فرمایید که بدون هیچ گونه اغراق، هرگز در تاریخ سنتورنوازی ایران تکرار نشده است! صدای مضراب قرص و محکم، شفاف و روان و درعین حال شمرده و قابل تمییز است. تشبیهی که می توانم در زمینه بیان موسیقایی ساز استاد پایور بکنم این است که شما نبض و نفس مضراب ایشان را دقیقا در اجرا می شنوید و بیان موسیقایی ایشان کاملا زنده، طپنده، دارای عمق و سایه روشن کافی است. هرگز مضراب زدن های مکانیکی و پرآشوب در ساز ایشان راه ندارد.

4. این قطعه در آلبوم پراکنده (در زیر باران) به گونه ای دیگر با همراهی ضرب استاد اسماعیلی اجرا شده است.