استاد فرامرز پایور، پدر سنتور ایران

تقدیم به خانواده بزرگ سنتورنوازان و دوستداران موسیقی ملی ایران... این وبلاگ به بررسی آثار،سبک، شخصیت و کلیه ابعاد زندگی هنری استاد پایور اختصاص یافته. دوستان عزیز، برداشت و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...لطفا به حریم یکدیگر احترام بگذاریم

اسامی شاگردان استاد پایور
ساعت ۱۱:٢۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۸ امرداد ۱۳٩۱  کلمات کلیدی: فهرست اسامی شاگردان استاد پایور ، فارغ التحصیلان مکتب پایور ، آلبوم آموزشی دستور سنتور ، قابل توجه شاگردان استاد فرامرز پایور

در این یادداشت، جهت آشنایی بیشتر دوستان سنتورنواز، به ذکر نام برخی از شاگردان استاد پایور که از نظر استاد پایور شایستگی تدریس و راهنمایی هنرجویان را دارند می پردازیم اما پیش از ذکر اسامی، توضیح چند نکته ضروری به نظر می رسد:

در بهمن ماه 1371، استاد آلبوم آموزشی دستور سنتور را روانه بازار کردند و در بروشور نوار، جهت راهنمایی هنرجویان، از شاگردان صاحب صلاحیت خود در مراحل مختلف هنری نام بردند تا هنرجویانی که در جستجوی معلمی دانا هستند یا در شهرستان ها ساکن بوده و نیاز به آموزگار سنتور دارند، با مراجعه به تهران یا مراکز استان ها بتوانند از محضر شاگردان استاد بهره بگیرند.

این حرکت استاد، البته حاکی از دلسوزی و دقت نظر ایشان در راهنمایی هنرجویان شهرستانی و ارتقاء کیفیت آموزش علاقه مندان سنتور بود و به نظر بنده یک تضمین هنری بود برای کسانی که نمی توانستند از امکانات تهران استفاده کنند. چراکه متأسفانه افرادی هستند که در شهرستان ها و محیط های کوچک و دور از تهران، با نام و سابقه ساختگی شاگردی در مکتب استاد پایور، علاقه مندان را گمراه و هنرجویان را مورد سوء استفاده تجاری قرار می دهند. استاد پایور با اطلاع یافتن بر چنین مشکلی، تصمیم به ذکر نام شاگردان باصلاحیت خود در امر تدریس نمودند تا دوستداران سنتور در مناطق دور نیز بتوانند از معلمان سنتور تأیید شده نزد استاد کسب دانش کنند.


با این وجود، پس از انتشار آلبوم دستور سنتور و لیست شاگردان ممتاز استاد در کاغذ پیوست آن، برخی از شاگردان قدیمی استاد لب به انتقاد و اعتراض گشودند! چون استاد در لیست شاگردان (از کلاس خصوصی استاد، دانشگاه هنر یا هنرستان و هنرکده موسیقی ملی)، آنها را در چند دسته فارغ التحصیلان، افراد درحال تحصیل، افراد ترک تحصیل کرده نام بردند.

فلسفه این نام گذاری نیز باز ریشه در دقت نظر و وسواس استاد پایور دارد. چراکه برخی از این افراد (ترک تحصیلی ها) در دهه های قبل شاگرد ایشان بوده و با انتشار آثار جدید استاد، آنها را مستقیم در کلاس استاد و نزد ایشان پیگیری نکرده اند (به دلایلی همچون کهولت سن یا گرفتاری ها و مشغله خود آنها)! افراد در حال تحصیل در آن زمان هنوز تمامی دوره های استاد را نزد ایشان به پایان نرسانیده اند اما از نظر استاد، دانش و تجربه کافی جهت تدریس و راهنمایی مبتدیان را دارند. به این ترتیب، فقط نام 7 نفر از شاگردان استاد با عنوان فارغ التحصیل ذکر شده که در این یادداشت خواهد آمد.

و اما دلیل اعتراض شاگردان: شاگردان قدیمی که می گفتند حالا در این سن و سال نمی توانیم با نوه و نتیجه برویم خدمت استاد زانوی تلمذ به بغل بزنیم! برخی درحال تحصیل ها هم که اعتراض کردند و خرده گرفتند که ما از فارغ التحصیلان چیزی کمتر نداریم! خلاصه نارضایتی ها به گوش استاد رسید که سبب آزار استاد هم شد و ایشان برای اینکه شبهه از ذهن شاگردان پاک شود و از ادعای خود بر تبعیض استاد برگردند، از چاپ این لیست در چاپ های بعدی آلبوم، صرف نظر کردند و تا جایی که بنده مطلعم، دیگر در چاپ های بعدی لیست مذکور منتشر نگردید! آقای مهدی ستایشگر در شماره 19 مجله هنر موسیقی که در مقاله ای به این موضوع پرداخته اند، از استاد نقل قول کرده اند که « ای بابا این که بدتر شد و باید گفت که بطور کلی تمامی نامبردگان شاگردان این جانب بوده اند و صلاحیت دارند» !

به هر حال شخصا فکر می کنم که این قبیل خرده گرفتن ها در موسیقی ما با این همه کمبود در معلم لایق موسیقی،  به راستی جایی ندارد! هدف استاد پایور، اعطای نوعی گواهی از شاگردان خود برای هدایت مبتدیان بود. اگرنه تفاوت بین شاگردان تأیید شده استاد هم بسیار وجود دارد که هنرجویان سنتور و سنتورنوازان، در عمل قادر به تشخیص آن تفاوت ها خواهند بود! علاوه بر این، کلاسی را تصور کنید که تعداد محدودی شاگرد ممتاز در آن هست و این ممتازها در نظر معلم عزیز و والا، مسلما این مسئله برای دیگر شاگردان سخت و ناپذیرفتنی است و عذر تبعیض قائل شدن استاد به میان می آید! در حالی که هر یک از آنها می توانند به سهم خود مفید جامعه موسیقی باشند. صمیمانه و به دور از هر غرض ورزی عرض می کنم که آنچه اهمیت دارد، میزان خدمت این افراد به مکتب استاد است و امیدوارم که تمام شاگردان استاد، راه و مکتب پایوری را به نحو احسن حفظ و اشاعه نمایند. 

دربخشی از بروشور آلبوم دستور سنتور استاد پایور به قلم ایشان می خوانیم:

« هیچ کس از پیش خود چیزی نشد.

همیشه به این عقیده بوده و هستم که فراگیری هنرها به خصوص موسیقی، جز از راه آموزش مستقیم به وسیله هنرآموز، راه دیگری برای رسیدن به نتایج رضایت بخش نداشته و ندارد.

به همین جهت هروقت صحبت از تهیه نوار از کتاب های آموزشی این جانب به خصوص دستور سنتور و دوره ابتدایی به میان می آمد، همیشه نظریه فوق را گوشزد کرده و از این کار امتناع می کردم.

بعد از چاپ کتاب دوره ابتدایی و نوشتن آدرس صندوق پستی، کرارا نامه هایی دریافت داشتم مبنی بر فقدان یا کمبود هنرآموز سنتور در مراکز استان ها، شهرستان ها و روستاهایی که در آنها جوانان پرشور و با استعداد و علاقه مند فراوان یافت می شود و متأسفانه به همان علت نداشتن راهنمای متبحر و یا استفاده از راهنمایی های اشتباه و نادرست بعضی از نوازندگان سازهای دیگر که به هر ترتیب خود را با نواختن سنتور نیز آشنا کرده اند، اغلب از راه تحصیل صحیح این ساز منحرف شده و گاهی هم به علت عدم پیشرفت از تعلیم سر باز زده اند.

این جریانات مرا بر آن داشت که بالاخره علارغم تمایل شخصی و صرفا به خاطر آن دسته از جوانان هنردوست و علاقه مند به این ساز که محروم از داشتن مدرس کارآزموده در این رشته هستند، فعلا کتاب دستور سنتور را به صورت نوار کاست درآورده و در اختیار آنان قرار دهم.

تنها توصیه من درمورد این نوار آن است که:

1. هنرجویان سعی کنند بعد از فراگیری نصف کتاب، جهت کنترل آنچه که پیش خود آموخته اند و هم چنین برای اجتناب از هرگونه اشتباهی که قطعا ناآگاهانه در حین خودآموزی پیش می آید، به یک مرجع صلاحیت دار در تهران یا مراکز استان ها مراجعه نمایند و به این ترتیب، مطمئن شوند که آنچه که یاد گرفته اند نادرست نبوده و چنانچه نکات قابل تذکری باشد، هنرآموزان آنها را راهنمایی بنمایند.

در نتیجه در دو جلسه مراجعه (برای نصف دیگر کتاب) حداقل این اعتماد را به خود خواهند داشت که راه صحیح آموزش را پیش گرفته اند.

اسامی شاگردان من که صلاحیت اظهارنظر در این مورد را دارند در کاست شماره دو نوار دستور سنتور ذکر گردیده است...»

بروشور کاست دوم:

«بدین وسیله اشخاصی که نزد من تحصیل نوازندگی سنتور کرده و صلاحیت راهنمایی هنرجویان (به خصوص مبتدیان) را دارند به ترتیب حروف الفبا تنظیم و معرفی می کنم:

الف) شاگردان کلاس خصوصی

فارغ التحصیل:

1. پیمان آذرمینا

2. پژمان آذرمینا

3. مینا افتاده

4. ماندانا اکبری

5. سعید ثابت

6. احد رهنمایی

7. نادر یونسی سینکی

ج) شاگردانی که در حال حاضر در دانشگاه هنر تحصیل می کنند:

1. تهمینه حق گو             

2. مهشید خیرالدین

3. پریسا فتوحی

4. بهاره مهدوی

5. حسین میثمی

در حال تحصیل:

1. مسیح افقه

2. مهرداد بابک پور

3. بهمن بابایی

4. بابک بوبان

5. امیر توکلی

6. وحید تهرانی آزاد

7. مریم حاج سید جوادی

8. حسن حسینی

9. ابوالفضل خدایی نیا

10. مسعود رضایی نژاد

11. امیر رحمانیان

12. قدرت ستایش

13. مهدی سیادت

14. زین العابدین شریفی

15. مهران شیرازی

16. رضا صادقی

17. رامین صفایی

18. مسعود غریب زاده

19. بهروز لشکری

20. منوچهر مطیعا

21. همایون (سید علی)* معصومی

22. مسعود ملک

23. حسین همت آبادی

ترک تحصیل:

1. آئیمی

2. جواد اخلاقی

3. مهدی احمدی

4. آرش امام بخش

5. ژاله بهاری

6. کیومرث پیرگلو

7. شهروز جمالی

8. محمد خاوری
 
9. بهرام خیاط
 
10. نسرین داورمنش
 
11. محمد رحمانی باروجی
 
12. عباس رضایی ملک
 
13. پرویز رمضانی
 
14. مهدی ستایشگر
 
15. پردیا شاکری
 
16. محمدرضا شفیعیان
 
17. محمود صفدری
 
18. سعید علیچی
 
19. اکبر قیدرپور
 
20. ایرج کاظمیان
 
21. مهوش گرامی
 
22. جمال منبری
 
23. سیاوش مهین دار
 
24. بابک نصیریان
 
25. سعید نعیمی منش
 

ب) شاگردانی که قبلا در هنرستان و هنرکده موسیقی ملی تحصیل کرده اند:

1. سوسن اصلانی (دهلوی)**

2. سرور امجدی

3. فریدا تسبیحی

4. بهناز ذاکری

5. آزیتا مستوفی

6. مارتا مانی زاده

7. اسماعیل واثقی

8. آذر هاشمی

جلد آلبوم دستور سنتور(کاست)

 

بروشور کاست دوم آلبوم و لیست شاگردان استاد پایور

دانلود بروشور در اندازه بزرگ

 منبع: بروشور آلبوم دستور سنتور،اجرای فرامرز پایور، موسسه فرهنگی هنری چهارباغ.

 پانوشت:
 
* طبق اشاره آقای میرمعصومی از دوستان محترم وبلاگ، نام آقای معصومی در شناسنامه سید علی و نام هنری ایشان همایون است که استاد پایور ذکر کرده اند. ایشان ساکن سمنان و مدرس سنتور می باشند.
 
** خانم سوسن اصلانی همسر استاد بزرگ موسیقی، حسین دهلوی هستند.
 
سپاس از آقای میرمعصومی که نمونه اسکن شده بروشور آلبوم را جهت دسترسی دوستان بلاگ، برایم ارسال نمودند.

 
 توضیحات:
 
1. لازم به ذکر است که لیست بالا مربوط به سال 1371 بوده و برخی از افراد درحال تحصیل در طول سالیان پس از این تاریخ از مکتب استاد فارغ التحصیل شدند و شاگردان جدیدی در سالهای پس از انتشار این فهرست به مکتب استاد راه یافته و تا پایان حیات استاد از محضر ایشان کسب فیض کردند. 
 
2. بنده شخصا از برخی شاگردان نامبرده استاد در طول 15 سال گذشته فعالیت هنری تازه ای نشنیده ام. برخی از نامبردگان البته فعال و پرکار بوده اند و عده ای هم در شهرهای مختلف ایران و یا خارج از کشور مشغول فعالیت موسیقایی هستند. انشاالله در یادداشت های آتی به مرور سوابق هنری و مکان و چگونگی فعالیت های هنری این عزیزان خواهم پرداخت.
 
فراخوان:
 
بدین وسیله، از تمامی شاگردان استاد پایور (افرادی که مدت قابل ملاحظه ای نزد ایشان تحصیل کرده اند) که مطلب فوق را مطالعه فرمودند، خواهشمندم خلاصه ای از بیوگرافی و رزومه هنری و تحصیلی خود نزد استاد پایور را به آدرس ایمیل وبلاگ (درج شده در سمت چپ صفحه وبلاگ) ارسال نمایند تا در صفحه معرفی شاگردان استاد از ایشان یاد شود.
 
برخی از شاگردان استاد پایور تاکنون بر وبلاگ منت نهاده و با بنده در تماس بوده و یاری ام نموده اند که همین جا از همه عزیزان قدردانی نموده و برای ایشان آرزوی موفقیت روزافزون دارم...
 
احمدیان، مدیریت وبلاگ