استاد فرامرز پایور، پدر سنتور ایران

تقدیم به خانواده بزرگ سنتورنوازان و دوستداران موسیقی ملی ایران... این وبلاگ به بررسی آثار،سبک، شخصیت و کلیه ابعاد زندگی هنری استاد پایور اختصاص یافته. دوستان عزیز، برداشت و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...لطفا به حریم یکدیگر احترام بگذاریم

برنامه رادیویی استاد پایور، کاروان دشتی
ساعت ۳:٠۸ ‎ق.ظ روز جمعه ٥ آبان ۱۳٩۱  کلمات کلیدی: دانلود قطعه کاروان استاد صبا ، سه نوازی پایور و بدیعی و اسماعیلی در دشتی ، دانلود قطعات استاد صبا ، دانلود برنامه های رادیویی استاد پایور

در این قسمت، قطعه زیبایی در مایه دشتی و از ساخته های استاد فقید، ابوالحسن صبا را با عنوان کاروان تقدیم می کنم.

 این قطعه بسیار معروف با نام کاروان صبا، تاکنون بارها توسط اساتید برجسته، در قالب تکنوازی و همنوازی اجرا شده و قطعا همه دوستان اجرای ارکستری آن با پیانوی استاد محجوبی و ارکستر و در ادامه، آواز استاد بنان را بارها شنیده اند. در این قطعه روح آهنگسازی و ویولن نوازی استاد صبا و سبک ویژه ایشان کاملا مشهود است. اما احتمالا بسیاری از دوستان این قطعه را با سه نوازی سنتور و ویولن و تمبک اساتید نشنیده اند که بسی جالب و شنیدنی می باشد!

این قطعه با سنتور استاد فرامرز پایور، ویولن استاد رحمت الله بدیعی و تمبک استاد محمد اسماعیلی در رادیو اجرا شده. متأسفانه اطلاعاتی از شماره و نام برنامه رادیویی در اختیار نداشتم و اگر از دوستان کسی اطلاعاتی از شناسنامه اجرایی این اثر دارند، خواهشمندم بنده را هم مطلع سازند.

پانوشت: طبق تذکری که برخی دوستان گرامی وبلاگ پس از انتشار این مطلب به بنده ارسال نمودند، برنامه یادشده مربوط به گلچین هفته برنامه شماره 14 می باشد که بدین وسیله ضمن تکمیل یادداشت خود، از یاری این عزیزان سپاس گزاری می کنم.

 

دانلود برنامه رادیویی سه نوازی کاروان دشتی

برنامه: گلچین هفته شماره 14

با همکاری اساتید: فرامرز پایور، رحمت الله بدیعی و محمد اسماعیلی

اجرا: آواز دشتی

آهنگساز: استاد ابوالحسن صبا

توضیحات:

1. قطعه در میزان 12/16 و در اصل برای ساز ویولن نوشته شده و در کتاب ردیف استاد صبا برای ویولن منتشر شده. ملودی های این قطعه سرشار از طراوت و سرزندگی و یادآور تأثیرپذیری استاد صبا از موسیقی ناب خطه سبز شمال ایران می باشد. قطعه از لحاظ تکنیکی و اجرایی دارای دشواری هایی برای نوازنده ساز کششی است و البته درمورد سازهای مضرابی مانند سنتور، این دشواری دوچندان خواهد بود. مخصوصا درمورد نتهای کشیده و یا فواصل هارمونیک که گاها در سنتور، نیازمند فرم های خاص مضراب و دوبل نت می باشد.

2. ملودی های این قطعه سرشار از طراوت و سرزندگی و یادآور تأثیرپذیری استاد صبا از موسیقی ناب خطه سبز شمال ایران می باشد. از طرف دیگر نام گذاری قطعه با نام کاروان که طبق معمول سایر نام گذاری های استاد، ریشه در درایت و بیان توصیفی ایشان دارد، تجسمگر صدای حرکت کاروان است که مصداق آن را در نتهای کشیده و پدال مانند در شروع قطعه و تمامی پایه های تکرار شونده در کل قطعه می شنویم. در سنتور نیز این نت های کشیده ، با ریز های پر و ممتد استاد پایور به زیبایی روی ساز مضرابی و هماهنگ با ویولن، ترجمه و اجرا شده است.

3. نکته قابل توجه در این اجرا، تسلط نوازندگان به سبک و بیان موسیقایی استاد صبا است. چراکه پایور و بدیعی هردو از برترین شاگردان صبا بوده اند که سبک نوازندگی استاد صبا چه در سنتور و چه در ویولن، همواره در کار آنها محفوظ و رعایت می شده و نوازندگی این دو هنرمند، برای آیندگان همواره ستون های محکم اتکا و رجوع به سبک شاخص استاد صبا بوده و هست. درک و ارائه قاطع و بی کم و کاست قطعات استاد صبا چه در سنتور و چه در ویولن و از همه مهمتر ترکیب و بیان یکپارچه آن به صورت دونوازی، در دیگر اجراهای به جای مانده از اساتید، پایور و بدیعی کاملا واضح و قابل بررسی است.

4. لازم است به همراهی زیبای استاد اسماعیلی اشاره داشته باشم که با آگاهی و درک کامل ملودی، جملات کاملا هماهنگ و یکپارچه با ملودی را به زیبایی اجرا نموده اند. در تمام طول اجرا شما حتا یک میزان یا جمله نامتناسب یا غیر همگون از تمبک نمی شنوید و اجرا به گونه ای است که تصور می شود پارت تمبک نیز از ابتدا در آهنگسازی و همراه سایر بخش ها لحاظ شده! متأسفانه این مهم امروزه کمتر مورد توجه تمبک نوازان نوگرا قرار می گیرد و گاهی عدم شناخت کامل از ملودی، زیاده روی در به کارگیری افکت ها، میل به خودنمایی و ... سبب شده تا شنیدن همنوازی تمبک برای شنونده، آزار دهنده و کار تمبک نواز برای فضای موسیقی، بی ارتباط جلوه کند.

5. جهت اطلاع علاقه مندان، نت این قطعه تنظیم شده برای سنتور در کتاب چهل قطعه برای سنتور، گردآوری استاد پایور با تدوین خانم مینا افتاده، توسط مؤسسه هنری ماهور به چاپ رسیده. لازم به ذکر است نت مذبور در دشتی لا (چپ کوک) و به صورت ساده تر با تعدیل ریزها و زینت ها، برای هنرجویان متوسطه تا پیشرفته، تهیه و تنظیم شده است.

 

مطالب مرتبط:

صفحه دانلود برنامه های استاد پایور در رادیو