کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ استاد پایور برای ویولن

توضیحات:

1. کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ برای ویولن، در واقع ترجمه کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ استاد پایور برای سنتور است که تنظیم، نت نویسی و تمام ریزه کاری ها، تزئینات، آرشه گذاری ها و ... توسط خود استاد و با تسلط ویژه ای که ایشان به ساز های کششی (مخصوصا ویولن) و تکنیک های آنها داشتند، انجام گرفته است. کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ برای تار نیز قبلا منتشر شده که تنظیم آن برای تار، توسط آقای مهرداد دلنوازی و زیر نظر مستقیم استاد پایور انجام شده و علاوه بر قطعات مذکور، مشتمل بر تعدادی از قطعات کتاب مجلسی و هشت آهنگ استاد پایور نیز می باشد و در آینده به توضیحاتی درمورد این کتاب نیز خواهیم پرداخت.

2. کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ استاد پایور برای ویولن، شامل 24 پیش درآمد و رنگ در راست کوک و 22 پیش درآمد و رنگ در چپ کوک می باشد ( پیش درآمد و رنگ راست پنجگاه در چپ کوک موجود نمی باشد) که این قطعات با در نظر گرفتن تکنیک ساز های کششی مانند ویولن و کمانچه از سنتور به زبان ویولن درآمده اند. از این رو بدیهی است که تفاوت هایی در تزئینات و تکنیک های ویژه سنتور و ویولن وجود دارد. 3. کسانی که تجربه فراگیری و نوازندگی پیش درآمد های استاد پایور را دارند، به خوبی می دانند که این پیش درآمدها در اوج زیبایی، هدف مهمی از شناخت ریتم و ریزترین جزئیات آن را پرورش می دهند. به احتمال زیاد، نخستین انگیزه استاد پایور از انتشار این قطعات، جنبه آموزشی آن بوده. پیش درآمدها و رنگ های استاد پایور به گونه ای ساخته شده که هنرجو بدون شمردن کامل تمامی نت ها، ریزها ( درسازهای کششی، مقصود نت های کشیده)، تریوله ها (سه بردو)، شش بر چهارها و... قادر به صحیح زدن ریتم و متر قطعه نخواهد بود. این امر تأثیر عمیقی بر حس ضرب شناسی هنرجو خواهد داشت و چه در هنرجویان سنتور و چه سازهای دیگر، پس از آموختن و اجرای صحیح چند پیش درآمد و رنگ از این کتاب، پیشرفت قابل ملاحظه ای در درک و اجرای شاگرد از ریتم پدیدار می شود. حتا به جرأت می توان گفت که هنرجویان پس از فراگیری کامل این کتاب از عهده درآوردن صحیح و اجرای ریتم هر قطعه ای برخواهند آمد.

البته در کمال تأسف باید عرض کنم که معلمان زیادی (حتا در ساز سنتور) در کلاس خود از تدریس این کتاب بسیار مهم پرهیز کرده یا تفره می روند که در اینجا با ذکر دلایلی بر این افراد انتقاد می ورزم؛

دلیل اول: متآسفانه گاهی معلم خودش به این کتاب تسلط نداشته و از معرفی و تدریس این کتاب به شاگرد امتناع می ورزد.

دلیل دوم: برخی معلمان هم که خود این قطعات را آموزش دیده اند، به دلیل دشواری های کتاب که البته پس از تدریس به شاگرد و تفهیم، رفع می شود، حوصله و تعهد کاری برای تدریس کتاب را ندارند. در نتیجه از روی راحت طلبی، شاگرد را از چنین پیشرفتی محروم می نمایند.

نکته: برخی معلمین سنتور، ویولن و... در تدریس کتاب پیش درآمد و رنگ، شاگرد را وادار به شمردن ضربها نمی کنند یا توصیه می کنند که درسها فقط با احساس نواخته شود و نه با منطق عقلی و مهارت ضرب شناسی که این بسیار اشتباه و از آموزش ندادن کتاب هم بدتر است! چون نکته اصلی این قطعات و دشواری آنها در نواختن صحیح ضرب ها است و با نواختن به شیوه حسی، علاوه بر اینکه شاگرد چیزی از درس و کشش واقعی نت ها متوجه نمی شود، درس را با شیوه غلط در ذهن خود ماندگار می کند که در آینده حتا با شمردن ضرب ها نیز به آسانی تصحیح نخواهد شد. نواختن پیش درآمدها و رنگ ها با تکیه بر احساس و بدون شمارش ضربها، کاملا با هدف کتاب استاد پایور مغایر است!

4. در این کتاب علاوه بر پیش درآمدها و رنگ ها تعدادی از قطعات ضربی ( به ویژه مقدمه های) کتاب قطعات موسیقی مجلسی و اتودهای زیبای کتاب هشت آهنگ سنتور استاد پایور نیز قرار داده شده که بدین صورت آنها را طبقه بندی می کنم:

از کتاب قطعات موسیقی مجلسی: مقدمه سه گاه، پالیزبان (سه گاه)، مقدمه مخالف سه گاه، مقدمه شور، کرشمه شور، مقدمه اوج شور، نغمه و فرود شور، مقدمه حجاز، فردوس (بیات ترک)، مهربانی (بیات ترک)، شهابی یا امیری (بیات ترک)، مقدمه شکسته (بیات ترک)، مقدمه قرایی، پرند (دشتی)، مقدمه عشاق (دشتی)، مقدمه بیداد، لیلی و مجنون - بختیاری و مؤالف (همایون)، مقدمه شوشتری، مقدمه عشاق (اصفهان)، فاخته (چهارگاه)، مقدمه دلکش

از کتاب هشت آهنگ: فرپرک (دشتی)، پیش زنگوله و زنگوله (چهارگاه)، ترانه (ماهور) 

وجود این قطعات بسیار زیبا در این کتاب و نیز کتاب های سنتور و تار (که قبلا ذکر شد)، می تواند نقش مهمی در رپرتوار همنوازی سازهای ایران داشته باشد. بدین ترتیب، آثار زیبای استاد پایور برای سازهای سنتور، تار، کمانچه و ویولن به طور تخصصی تنظیم شده و این امر به بالا بردن کیفیت اجراهای همنوازی بسیار مؤثر است. زیرا نوازندگان سازهای کششی، می توانند با تکنیک ساز خودشان بنوازند نه اینکه تکنیک و صدادهندگی سازهای مضرابی در کارشان شنیده شود.

5. بنا به توضیحات قبلی، نوازندگان سازهای کششی به خصوص ویولن و کمانچه می توانند ضمن دست یابی به رپرتوار تکنیکی مکتوب با رعایت ظرایف ساز خودشان بهترین بهره را از این کتاب بگیرند. معمولا در گروه نوازی ها مشاهده شده که نوازندگان ساز کششی دارای گوش قوی و ضعف در دشیفر نت هستند که این مجموعه می توان سطح حرفه ای این نوازندگان را ارتقاء بخشد.

6. بزرگ ترین اهمیت این کتاب در جدی بودن قطعات و شیوه نوازندگی آن است. تأثیر این مهم را بر ساز سنتور و آموزش آن در آینده به طور کامل بررسی خواهیم کرد، اما اینجا به فقدان رپرتوار آموزشی سازهای کششی ایران اشاره می کنم که استاد پایور در گذشته و در ابتدای امر، بدان توجه خاص مبذول داشتند و این نکته متأسفانه از دید بسیاری از هنرمندان دور مانده. استاد پایور در اوایل دوره پس از انقلاب به صورت فشرده نگارش بهترین آثار آموزشی خود پرداختند که تأثیر آن در موسیقی ما کاملا پایدار خواهد بود و تعدد این آثار شگفت انگیز است!  این نکته را به ویژه برای هنردوستانی تأکید می کنم که تصور می کنند موسیقی ایرانی پس از انقلاب تنها به دست هنرمندانی حفظ شد که به اجرا و انتشار آلبوم با همکاری تعداد محدودی از خوانندگان بنام ایران پرداختند. باید توجه داشت که حفظ و بقای موسیقی علمی یک کشور، تنها در انشار آلبوم موسیقی نیست، بلکه باید برای آتیه آن نیز منابع آموزشی و معلمین مطلع مهیا کرد و پرورش داد تا در آینده دچار فقر مطالب علمی موسیقی نشده و در سطح قبلی خود درجا نزند.   

7. شیوه آموزش قطعات پیش درآمد و رنگ در مکتب استاد پایور بدین ترتیب بوده که این قطعات جهت درک بهتر هنرجو از مفاهیم ریتمیک، با تمبک استاد نیز همراهی می شدند که ضمن آن شاگرد با اصول و ظرایف همنوازی با ساز ریتمیک نیز آشنا می شده. این امر همچنین سبب می شود که شاگرد مجبور باشد درس را کاملا شسته رفته و با تسلط کامل بدون هیچ گونه اشکال در ریتم و متر در کلاس تحویل دهد.

در اینجا به اساتید محترمی که ضمن تدریس این کتاب ارزشمند، اصول مکتب استاد پایور یعنی همراهی شاگرد با تمبک را نیز رعایت می فرمایند، درود می فرستم و امیدوارم شاگردان این معلمان دلسوز، قدر حوصله و زحمت استاد خود را به خوبی بدانند.

8. تجدید انتشار کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ، به همت و بازنگری جناب آقای سعید ثابت، از شاگردان وفادار استاد پایور انجام شده که لازم است از دقت نظر و توجه ایشان سپاس گزاری نمایم.

در پایان، پیش درآمد سه گاه (راست کوک) استاد پایور را از کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ خواهید شنید که با ارکستر استاد پایور و در آلبوم ساز قصه گو اجرا شده است.

 دانلود پیش درآمد سه گاه استاد پایور (راست کوک)، اجرای گروه پایور، آلبوم ساز قصه گو

 

مطالب مرتبط:


1. صفحه آثار مکتوب استاد پایور

 

/ 5 نظر / 274 بازدید
غوغا

سلام[گل] خوب هستيد؟با عرض شرمندگي دوباره مزاحم شدم يک سوال در مورد دستگاه چهار گاه داشتم......در دستگاه چهارگاه که مي خرک اول و هشتم هر دو بکار هستند به غير از گوشه حصار.........در اجراي درامد و مقدمه بايد از مي خرک هفتم استفاده کنيم و يا اينکه تفاوتي نمي کند هر جور که مضراب گذاري راحت تر است يعني گاهي از مي خرک اول و گاهي از مي خرک هفتم..........شرمنده که مزاحم شدم باز هم سپاسگذارم.........شاد باشيد[گل]

حسین پور

با سلام و درود.در مورد این کتاب من اصلا اطلاعی نداشتم و خیلی خوشحال شدم و استفاده کردم بابت قراردادن این مطلب.به هر حال اگر حتی به اندازه یک نقطه اطلاعاتمان در مورد استاد افزایش پیدا کند دنیا ارزش خواهد داشت.اینم متاسفانه از شانس ما شهرستانی هاست که در بعضی موارد خاص اطلاعاتمان کم و محدود است.سپاس و درود بیکران[گل]

غوغا

ممنونم واقعا لطف کرديد....من شرمنده شما هستم که دائما مزاحم مي شوم در مورد اون قطعه هم دو روز پيش نتي که اقاي اختياري نوشته بودند بدستم رسيد و مشکلم حل شد ....از راهنماييهاي شما بسيار ممنون و سپاسگذارم اميدوارم در کارهاتون هميشه موفق باشيد[گل][گل]

بهرامی

درود بر شما سرکار خانم احمدیان سپاس و تشکر از زحمات شما برای اعتلای نام هنرمندی بزرگوار چون استاد فرامرز پایور سرکار خانم احمدیان تمامی نظرات ارسالی شما تایید و ثبت گردیده اند و اخرین نظری هم که از طرف شما ارسال شده در تاریخ 22 اذرماه بوده است. با ارزوی توفیق و بهروزی برای شما

نادر

درود به شما من همین چند روز اخیر یاد این کتاب افتادم میخواستم اتفاقا براتون بنویسم و ایمیل کنم که چنین کتابی رو من دارم و یادمه یه دوره کوتاه چاپ شد و بعد برای همیشه نایاب شد.الانم این نسخه ای که دارم دیگه تمام ورقهاش زرد و کهنه شده.