دانلود موسیقی...چهارمضراب شور

این بار قطعات زیبایی از تکنوازی های استاد پایور را در دستگاه شور با همراهی ضرب استاد محمد اسماعیلی تقدیم میکنم.

1. درآمد شور (تکنوازی سنتور)

2. چهارمضراب شور _قسمت اول (سنتور و ضرب)

3. چهارمضراب شور_قسمت دوم (سنتور و ضرب)

آلبوم: خلوت گزیده

توضیح:

1. نت اصلی این چهارمضراب در کتاب قطعات موسیقی مجلسی استاد پایور به چاپ رسیده و اجرای ایشان در این آلبوم با تکیه بر بداهه پردازی بر مبنای پایه و چهارچوب چهارمضراب شور مجلسی می باشد. این تمایز، به خصوص در بخش گوشه شهناز چهارمضراب به خوبی مشهود است.

2. همچون بسیاری از چهارمضراب های استاد پایور، طول این قطعه نسبتا طولانی و با تغییر متر و تمپو همراه است. حرکت از میزان 3/4 به 2/4 و سپس 6/8 سبب تکامل حسی قطعه، همراه با تغییر پایه چهارمضراب و میل به افزایش تمپو در شنونده است. از این رو، می توان این قطعه را به عنوان مقدمه ای در شور قلمداد کرد که تدریجا تکاپوی چهارمضراب را جاری می سازد. کاربرد این شیوه به خصوص در مایه شور به دلیل روند صوتی، حسی و دینامیکی آن بسیار به جا و برای شنونده خوشایند است.   

3. به صدای شفاف و کوک فوق العاده تمیز ساز استاد توجه فرمایید که بدون هیچ گونه اغراق، هرگز در تاریخ سنتورنوازی ایران تکرار نشده است! صدای مضراب قرص و محکم، شفاف و روان و درعین حال شمرده و قابل تمییز است. تشبیهی که می توانم در زمینه بیان موسیقایی ساز استاد پایور بکنم این است که شما نبض و نفس مضراب ایشان را دقیقا در اجرا می شنوید و بیان موسیقایی ایشان کاملا زنده، طپنده، دارای عمق و سایه روشن کافی است. هرگز مضراب زدن های مکانیکی و پرآشوب در ساز ایشان راه ندارد.

4. این قطعه در آلبوم پراکنده (در زیر باران) به گونه ای دیگر با همراهی ضرب استاد اسماعیلی اجرا شده است.

/ 4 نظر / 88 بازدید
مهدی جهرمی

سلام خانم احمدیان از این پست شما خیلی خیلی لذت بردم. من هم خیلی آلبوم خلوتگزیده روی الف را دوست دارم (روی دومش رو نه چون استاد پایور توش نیست) توصیف شما شیوا، خانا، جالب و طبق سلیقه بانوان پر رنگ و مرتب است. تشکر دیگر اینکه من مدتها دنبال آلبوم در زیر باران بودم که هر آلبومی که از استاد ندارم داغی در دلم است که جز با بدست آوردن آن سرد نمیشود که شما امروز فرمودید همان آلبوم بسیار زیبا و مشهور پراکنده است من کاستش رو سه بار خریدم تا کیفیت خوب دستم رسید. آلبوم به یاد حبیب سماعی رو هم ندارم آیا اون هم اسسم دیگری دارد؟ یک سوال دیگه هم داشتم مقدمه شیرین عرفانی و دلربای تصنیف خلوت گزیده آیا در شور است؟ من گوشم میگه نوا و فرودهایش گاه در شور است. به گمان من(شاید خنده دار باشد) استاد دستگاه جدیدی را با نواختن این مقدمه ایجاد کرده اند که نه نواست نه شور. بسیار ممنون[گل][گل][گل][گل]

موسیقی سنتی

درود بر شما خانم احمدیان بارزترین نکته در اجراهای استاد ، قدرت و شفاف بودن مضرابهاست . به نظرم این نکته ای که هنرجویان از آغاز چندان به آن اهمیت نمیدهند و البته معلم های سنتور ، همین نحوه ی فرود و بازگشت مضراب است ... به عبارت دیگر هنرجو هنگام مضراب زدن نیت بر زدن روی سیم دارد در حالیکه باید نیت بر برگشت سریع مضراب به نقطه ی شروع واولیه باشد و این همینطور ضعیف خواهد ماند . نکته دیگر شل گرفتن مضراب است . من بین هنرجوها دیده ام که اصلا از ابتدا به فیزیک دست توجه نمی شود در حالیکه هنرجو از اولین جلسه تا دو سه هفته نباید بر سنتور مضراب بزند . این دیدگاه شخصی بنده است البته و صد البته شما بهتر می توانید این را تشخیص بدهید . پس راز شفاف مضراب خوردن و آن صدایی که (باید) از ساز خارج شود در همین مراحل نخست نهفته است . حتی کتابهای آموزشی هم آنطور که باید به تمرینات بی سنتور اشاره نداشته اند و قطعا این از وظایف معلم ها ست ... عذر میخواهم در محضر شما ... امیدوارم این نکته ها را بیشتر از وبلاگهای تخصصی بخوانیم . سپاسگزارم .

علیرضا جواهری

باسلام خدمت شما.این تلاش شما که در جهت معرفی شخصیت بزرگی مثل استاد پایور میباشد جدا جای ستایش وتقدیر دارد.خدا رحمت کند استاد بزرگ پایوررا.موفق باشید.

نادر

به به درود به شما تشکر میکنم