اجرای تصویری استاد پایور در دستگاه شور

اجرای تصویری که ملاحظه خواهید کرد، بخشی از سنتور نوازی استاد پایور در دستگاه شور با همراهی ضرب استاد اسماعیلی است. به نظر می رسد برنامه بخشی از یک اجرای غیر رسمی باشد که تصویربرداری شده و کیفیت صوت و تصویر نسبت به دیگر آثار تصویری به جای مانده از آن زمان خوب است. در این برنامه، دیگر اعضای گروه پایور از جمله استادان ظریف، عبدالوهاب شهیدی و احتمالا خانم پروین صالح(؟) و... حضور دارند.

استاد پایور در این اجرا، درآمد و چهارمضراب شور را به زیبایی و با همراهی جذاب استاد اسماعیلی به یادگار گذاشته اند. این دو استاد، زوج هنری بسیار پرکار و حرفه ای بودند که کمتر در عالم موسیقی نظیرشان دیده شده و در این برنامه شاهد اجرای آنها در زمان اوج هنری شان هستیم. البته پیش از آقای اسماعیلی، استاد پایور همکاری جدی و همنوازی های تکرار نشدنی با استاد حسین تهرانی (خداوندگار تمبک) داشتند که پس از درگذشت استاد تهرانی، این همکاری با برترین شاگرد ایشان یعنی استاد محمد اسماعیلی ادامه یافت.   

دانلود اجرای استاد پایور و استاد اسماعیلی در شور

توضیحات:

1. چهارمضراب شور در متر 6/16 و با پایه ای از پایه چهارمضراب های سبک استاد صبا آغاز می شود و چنانکه در سبک آهنگسازی استاد پایور می شناسیم، به تدریج بسط و گسترش پیدا کرده و بر پیچیدگی آن افزوده می شود. پایه شروع این چهارمضراب در چهارمضراب ماهور کتاب سی قطعه استاد پایور نیز استفاده و پرداخته شده است.

2. در دقیقه 3:07 برنامه، ملودی بسیار زیبایی توسط استاد اجرا شده که این ملودی و نغمه های نظیر آن در آثار آهنگسازان بعدی به خصوص استاد پرویز مشکاتیان و... به کرات مورد استفاده و الهام بخش بوده است. این نکته که آثار و نغمات استاد پایور دستمایه و الگوی بسیاری از سنتورنوازان دیگر سبک ها قرار گرفته، نکته ای است که شاید امروزه مورد غفلت واقع می شود. با این حال، آنچه به یقین می توانم بگویم این است که هر سنتورنوازی که ادعا کند از سنتورنوازی و سبک پایور تأثیری نپذیرفته، ادعای بی اساسی نموده و کارهای ایشان مانند سرچشمه سنتورنوازی ایرانی است. دیگر اینکه تند و تیزی و چالاکی مضراب های استاد در این قسمت به روشنی خودنمایی می کند. 

3. در دقیقه 3:41 برنامه، فرم مضرابی بسیار دشواری از جهت نوازندگی سنتور به کار رفته که نظیر آن را در چهارمضراب عراق ماهور استاد (کتاب قطعات مجلسی) و چهارمضراب بیداد (سی قطعه چهارمضراب) که هر دو از دشوارترین چهارمضراب های سنتور هستند، شاهدیم. در این فرم، دست راست و چپ دو الگوی ملودیک مجزا را دنبال می کنند و ذهن در آن واحد باید دو فرمان جداگانه به دو دست بدهد! این در حالی است که ملودی اصلی، برخلاف روش متداول سنتور، توسط دست چپ (روی سیم های سفید) اجرا می شود و دست راست پایه های ملودیک متغیری (روی سیم های زرد) اجرا می کند. اجرای تمیز و درست ملودی دست چپ و آکسان ها نیاز به تمرکز ویژه دارد که بهترین نمونه اجرای این فرم را در همین قطعه نوازندگی استاد می بینیم. اجرای زیبا و متناسب استاد اسماعیلی به ویژه در همراهی ملودی این قسمت، در خور توجه است.

4. از دیگر نکات نوازندگی استاد پایور، اکول صحیح و حالت صحیح فیزیک بدن در حین نوازندگی است. بازهم تأکید می کنم تاکنون در هیچ یک از سبک های نوازندگی سنتور در طول تاریخ، اکول صحیح نوازنده به این حد مد نظر نبوده و رعایت نشده است. تمام اصول صحیح نشستن و مضراب زدن مکتب پایور که در کتاب دستور سنتور بطور کامل توضیح داده شده، به گونه ای است که برای فیزیک بدن، تسلط در اجرا و پیشگیری از عادات نادرست نوازندگی، بهترین حالت می باشد.

5. ریزهای استاد در عین پختگی و دلپذیری، شمرده و مفهوم هستند و این به جذابیت آنها افزوده. در نوازندگی ایشان حتا در پاساژهای طولانی، ابدا گزافه گویی، ستیز با ساز، سرعت نابجا و درهم بودن اصوات و جملات وجود ندارد. شیوه نوازندگی ایشان کلاسیک است و همانطور که می دانیم، هنر کلاسیک با گذشت زمان هرگز اصالتش را از دست نداده و رنگ کهنگی نمی گیرد.

توجه: تصویر قدیمی آلبوم دستور سنتور و بروشور آن که دربردارنده لیست شاگردان مورد تأیید استاد پایور است، برای مشاهده و دانلود دوستان گرامی اضافه شد. لطفا برای دیدن آن به (ادامه مطلب) یادداشت قبلی با عنوان "اسامی شاگرادان استاد پایور" مراجعه فرمایید. با تشکر

 

مطالب مرتبط:

صفحه آثار تصویری استاد پایور

   

/ 8 نظر / 33 بازدید
حسین

سلام.من این اجرای بسیار زیبای استاد را دارم.ممنون از زحمات شما بابت توضیحات لازم درباره ی این اجرای بی نظیر[گل]

محمد رضا

سلام به شما. طاعات و عبادات قبول. مدتی کامنت نمیذاشتم.ولی خوب پیگیر مطالب سایت بودم. اخیرا فیلمی از اقای بهمن رجبی منتشر شده که متاسفانه همش توهین و تمسخر به استاد اسماعیلی و استاد تهرانی هست. خدا رحمت کنه استاد تهرانی رو که همیشه میگفت اول انسان باشید بعد هنرمند. در ضمن خانم احمدیان فکر کنم 6ماهی میشه قول داده بودید صحبت های استاد مشکاتیان در باره استاد پایور رو بذارید. ممنون میشم زودتر بذارید. موفق باشید.

محمد رضا

سلام.خدمت شما شبتون بخیر. در مورد اون فیلم اقای رجبی-من تعجبم اصلا اگه استاد تهرانی نبود -خوب تمبکی هم در حال حاضر نبود-همه تمبک نوازها در هر سبک واقعا مدیون استاد تهرانی هستند.ایشون تمبک رو به حد اعلاش رسوندند.وگرنه شما بهتر میدونین تمبک و نوازندش قبل از استاد تهرانی ارزشی نداشت. اقای بهمن رجبی نمیدونم منظور از این تمسخر ها و توهین هاش چیه؟؟؟؟ یک زمان بحث تحلیل علمی و هنری شیوه های مختلف هست.خوب اون به جا.... ولی اینکه بیایم به تمسخر و توهین از سبک های دیگه یاد کنیم واقعا جای تاسف داره.اونم برای اقای رجبی که بالاخره ایشون هم از اساتیدهستند. من هر وقت به چهره اساتید تهرانی و اسماعیلی چه در فیلم ها و چه در عکس ها نگاه میکنم -واقعا اوج افتادگی و فروتنی رو همیشه دیدم. به قول شما قطعا از شخصیت هنری این بزرگواران کم نخواهد شد وبه نظرم این اساتید برای همه شناخته شده اند و این وسط اقای بهمن رجبی شخصیت خودشو با این حرفاش به مردم نشون داده.... موفق باشید. در ضمن انشالله در صورت ازادی وقت وبلاگ بزرگداشت استاد پرویز مشکاتیان رو راه اندازی میکنم. موفق باشید

ادیب (چشم انداز موسیقی ایران)

استاد تهرانی یک وصیت بیشتر نداشت و اون اینکه این شخصیتی که به ضرب و نوازنده ضرب دادم ازش نگیرید . واقعا جای تاسف داره . حیف ...

حسین

سلام.ببخشید باز مزاحم شدم.گفتم ببینم وقت نیست اون اجرای استاد رو تقدیممون کنی. یعنی واقعا نمیشه با کیفیت اصلی اپلود کنید؟ ضرب در موسیقی سنتی ایران مرهون زحمات بی بدیل استاد صبا و استاد تهرانی و استاد اسماعیلی می باشد.

حسین

سلام ببخشید قرار بود همایش کرمانشاه رو برام آپلود کنید[گل]

غوغا

سلام,ممنون[گل][گل]