دانلود موسیقی... یک اثر صوتی زیبا در دشتی

یکی از زمینه هایی که استاد پایور در آن شاهکارهای بسیار خلق کرده اند، مقدمه تصانیف است که با جملات و بیان متنوع ملودیک و ریتمیک،‌ نشان از ذوق سرشار و ذهن پویای استاد دارند. تقریبا تمام تصانیفی که ایشان تنظیم و با ارکستر خود اجرا نموده اند،‌ دارای مقدمه های نسبتا طولانی هستند که حتا می توان بسیاری از آنها را قطعاتی مستقل به شمار آورد. برخی از این نمونه مقدمه ها را در کتاب قطعات موسیقی مجلسی شاهدیم که هرچند به عنوان مقدمات برای ورود به دستگاه یا گوشه های اصلی به کار رفته اند، اما می توان از آنها به عنوان مقدمه برای تصانیف متناسب با آن مایه ها بهره گرفت.

دسته دوم، مقدمه هایی هستند که مخصوص تصانیف خاصی ساخته و تنظیم شده اند. از آنجا که تصانیف قدیمی ایران معمولا با تمپوی کم و سنگین (مخصوصا 6/8 سنگین) ساخته می شدند، مقدمه های استاد معمولا دارای تمپوی قابل ملاحظه و متر متفاوت همراه با سنکوپ ها و ضد ضرب هایی هستند که ضمن جنب و جوش ریتمیک، دارای نوعی کنتراست با تصنیف اصلی می باشند. این انتخاب، کاملا آگاهانه و یکی از نوآوری های استاد پایور است. از طرف دیگر، ‌جملات، کاملا سازی و گاهی حتا در تضاد با ملودی تصنیف هستند و لازم به ذکر است که بسیاری از این مقدمه های استاد،‌ از خود تصنیف دلربا تر و به یاد ماندنی تر شده اند.

نکته دیگر، تنظیم زیبای این آثار است. کاملا نمایان است که استاد به این مقدمه ها به عنوان قطعه ای کامل و مستقل بها می داده و مانند اکثر آثار خود،‌ در تنظیم آنها، با تقسیم ارکستر به ‌دو بخش مضرابی (سازهایی مثل سنتور، تار،عود و...) و کششی (سازهایی مانند کمانچه، نی، قیچک و...) آنها را به گونه ای به کار میبردند که تنظیم بیش از حد شلوغ و یا گرفتار همصدایی (اونیسون) نشود.

تصنیفی که در این بخش و در رابطه با بحث فوق برای شما در نظر گرفته ام، تصنیف زیبایی است در آواز دشتی به نام « از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران » که با آواز استاد عبدالوهاب شهیدی و ارکستر استاد پایور اجرا شده است.

دانلود تصنیف دشتی « از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران»

تنظیم و سرپرست گروه: استاد فرامرز پایور

اجرا: ارکستر فرهنگ و هنر

خواننده: عبدالوهاب شهیدی 

آواز: دشتی

 

توضیح: مقدمه بسیار زیبای تصنیف در ابتدا با متر دو ضربی ساده و تمپوی سریع آغاز و به زیبایی به تصنیف با تمپوی سنگین می پیوندد. در ادامه، بخش دوم تصنیف با متر دو ضربی ترکیبی تندتر اجرا میگردد. زیبایی و تنوع بخش های جواب در تصانیف، یکی دیگر از ویژگی های خاص آثار استاد پایور می باشد. 

به تنظیم زیبای مقدمه و سوال و جواب زیبای مضرابی ها و کششی ها دقت فرمایید. در این تنظیم مانند دیگر آثار استاد، حتا یک لحظه رخوت، سستی و ایستایی مشاهده نمی شود. در عین حال، تنظیم به هیچ وجه سنگین و شلوغ و هجوم آور نیست. این نکته ای است که متاسفانه در اکثر آثار چند صدایی امروز مشاهده نمی کنیم. در پایان، مقدمه با گریزی به عشاق، فرود به شاهد شور و زمینه ورود تصنیف را ارائه می کند. 

شخصا علاقه زیادی به این قطعه دارم و معتقدم این اثر به یادماندنی استاد پایور، گواه دیگری است بر اینکه این ارکستر و این آثار با چنین اجرایی، یگانه و تکرار ناشدنی هستند! 

                

/ 23 نظر / 97 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ميلاد

سلام من وبلاگ شما رو لينك كردم شما هم ما رو با نام آهنگ هاي قديمي لينك كنيد

حسین پور

سلام و درود خانم احمدیان.فعلن تا مدتی به دلیل یک سری مسائل و کمبود وقت وبلاگ را آپ نخواهم کرد.با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما[گل]

ریحانه باقری

ممنونم از مطالب آموزندتون

افراسياب

درود به شما سپاسگزارم از راهنماييتون هر موقع نياز داشتم حتما از راهنماييتون كمك مي گيرم پيروز و سرافراز باشيد

نادر

درود وبلاگ گلهای آواز ایران_استاد ایرج با مطلبی جدید آپلود شد http://iraj-khodaie-avaz1.blogfa.com/

ياسي

حيف كه روزگار آفرينش همچين آثاري تمام شده...

افراسياب

درود به شما هنرمندان و هنردوستان ايران زمين شاد وسرافراز باشيد

مسعود جمالی

با سلام، این برنامه ابتدا توسط گروه اساتید (مرحوم پایور، مرحوم تهرانی،مرحوم بهاری، استاد شهناز و استاد ناهید) در جشن هنر شیراز اجرا گردید. مقدمه ابتدای آواز (اگر اشتباه نکنم) از استاد مرحوم ابوالحسن صبا بود و با این مقدمه فرق میکرد.کشدار بودن نت های ابتدایی ملودی و فرم آن بصورت کلی اینطور القا میکرد که این ملودی توسط یک ساز آرشه ای و نه مضرابی بوجود آمده است. حال آنکه در این اجرا کاملا برعکس فرم ملودی مقدمه مبین مضرابی بودن ملودی است. نحوه اجرای ترانه نیز اندکی متفاوت بود و در بخش ترجیع مصراع: باده بجامم کردی قرعه بنامم کردی بصورت کامل خوانده می شد.آنچه این اثر را بسیار زیباتر از اجرای جشن هنر شیراز میکند تنظیم بسیار زیبای استاد بزرگ برای ارکستر می باشد. اصولا ایشان با ارکستر خودشان بنوعی همدلی و یکزبانی رسیده بودند که ارکستر دقیقا همان را مینواخت که ایشان میخواست و بخصوص قیچک ها در این زمینه نقش بسیار تاثیر گذاری داشتند بنوعی که صدای قیچک های ارکستر ایشان بمانند امضاء مرحوم استاد بر روی قطعه بود.

علی افتخاری

باسلام دست شما مریزاد که بعد عروج استاد فرامرز پایور بعضی از آثار نایاب استاد که شاید انتشار هم نیافته را در اختیار علاقه مندان قرار میدهید بنده نزدیک به 3 دهه است که با آثار استاد زندگی میکنم و شاگرد کوچک او هستم و یک بار در سال 75 در کنسرت ایشان دست سحر آنگیز و بسیار توانای او را با افتخار بوسیدم و اگر امکانش بود برایم آثار نایاب ایشان را ایمل نمائید. آرزوی مغفرت برای آن راد مرد و آزاد اندیش را از ایزد متعا ل دارم