برنامه گلهای تازه، شماره 181

دوستان عزیز، این بار برنامه گلهای تازه شماره 181 را درمایه سه گاه و با آواز استاد عبدالوهاب شهیدی، تقدیم شما علاقه مندان آثار استاد پایور می کنم.

 

دانلود برنامه گلهای تازه، شماره 181

با همکاری هنرمندان : عبدالوهاب شهیدی، فرامرز پایور و هنرمندان وزارت فرهنگ و هنر

 اجرا: دستگاه سه گاه

پیش درآمد و رنگ: ساخته استاد فرامرز پایور

توضیح: پیش درآمد و رنگ سه گاه اجرا شده، در کتاب مجموعه پیش درآمد و رنگ استاد پایور به چاپ رسیده که البته این رنگ، رنگ سه گاه بخش چپ کوک است که به راست انتقال یافته و  تصنیف حیلت رها کن... که همگی به زیبایی تنظیم و اجرا شده اند.

 نکته جالب دیگر، مقدمه های ضربی ساخته استاد پایور است که ساخت ریتمیک، ملودیک و تنظیم پر شور و زنده آنها، از جمله ویژگی های آثار ارکستری و آهنگسازی استاد پایور می باشد.

تکنوازی سنتور استاد پایور و جواب آواز های زیبا و به جای ایشان سرشار از نکات آموختنی است و قابل ذکر اینکه ایشان در گوشه زابل، سه مضراب زابل استاد صبا را به زیبایی به عنوان ضربی جواب آواز به کاربرده اند.      

/ 5 نظر / 81 بازدید
مهدی جهرمی

درود بر شما خان احمدیان اثر دل انگیزی را انتخاب کردید و زحمت بارگذاری آنرا کشیدید. خدا رحمت کنه استاد پایور را شما مطالبی بسیار ظریف رو اشاره کردید که مستفید شدم با اجازه درد دلی را بنگارم پس از انقلاب و کنار گذاشته شدن هنرمندان رادیو هنرمندان که موسیقی را در دست گرفتند داعیه احیای موسیقی بسیار اصیل و ناب را داشتند که آن را نام موسیقی عرفانی نهادند که شاخصه ای که نمود می نمود همان انتخاب اشعار کلاسیک ایرانی مشهور به عرفانی از مولوی و حافظ و سعدی بود و این مدعا که ما شیر سرکش ملودی ناپذیر و پرهیجان اشعار مولانا را رام خود کرده ایم و آهنگ زیبا برایش گذاشته ایم و اینکاریست نو و احیا شده و کذا که خود میدانید. اما در همه این کارها این اشعار هستند که بر آنها حکم میرانند نه که اینها آن را رام کرده باشند. دلیلی ساده می آورم بارها شده این دست آهنگهای این قسم هنرمندان مشهور را شنیده اید و از بیت سوم به بعد آن تکرا قافیه و ردیف حالتی در دلتان ایجاد میکند که کمی دلتان را می زند این همان چیرگی شعر بر آهنگساز است البته بخشی از آن. اما استادمان پایور سالها قبل چنین آهنگهایی را تصنیف کرده که بسیار دلنشین و منظم تو ر

مهدی جهرمی

و منظم تو را به پایان تصنیف می رساند و ناگاه شکه میخوری که چه شد تمام شد و آنگاه آن رنگ زیبا آن تهیرت را به شادی مبدل میکند و رضایت کامل. برای نمونه تا جایی که آرشیوم و خاطرم یاری کند مینویسم مزرع سبز در شور، حیلت رها کن در سه گاه، ای که در کشتن ما در سه گاه، شب نیشابور در ابوعطا، بی تو بسر نمیشود در شور(البته برخی گویند آهنگ از استاد شهیدی است اما اجرای گلهای تازه با نی ناهید و سنتور صارمی کجا و زیبایی و ملاحت و تنظیم استاد پایور کجا و هردو را استاد شهیدی خوانده اند)، با من صنما در ابوعطا، ساربان و بخت جوان در ابوعطا، رویای وصال در افشاری، چشم نرگس در دشتی، مژده باد صبا در دلکش ماهور از دیگر ویژگیهای تصنیف حیلت رها کن القای مفهوم شعر در لحن آهنگسازی و اجرای بینظیر استاد شهیدی است آخه نمیشه نوشت که با پند میگه حیلت رها کن عاشقا اونوقت پایور هم با همون حالت ادامه میده لا لا لا لای دوباره حیلت رها کن.... خلاصه باید دقیق شنیدش شاد باشید و سپاس دوباره و عذر پرحرفی این بیهنر

مهدی جهرمی

خانم احمدیان واقعا که این آپدیت بودنتون خیلی جالبه. من داشتم مینوشتم که شما بس که زود تایید میکنید اینطور میشه. واقعا خسته نباشید

حسین پور

با سلام به شما.چون قبلا این 4مضراب و جزئیات اونو توضیح دادم از ذکر بیشتر جزئیات در اینجا خودداری کردم.ممنون از حسن نیت شما و با تشکر از قرار دادن ضرب اصول زنده یاد استاد پایور در بک گراند وبلگتان.[گل]

نسیم احمدیان(مدیریت ویلاگ)

آقای امیر، ممنون از زحمتی که کشیدید و به وبلاگ توجه دارید. موفق باشید [گل]