اجرای تصویری از استاد پایور

این مطلب را خاطرنشان کردم که یادمان نرود استاد پایور بر خلاف آنچه از برخی هنرمندان نامی موسیقی می بینیم، هیچ گونه بخلی در هنرشان نداشتند و آن همه بزرگی و عظمت، در تواضع و مناعت طبع ایشان آشکار بود و هیچ گاه نشد کمترین بنده خدا از درگاه ایشان مأیوس بازگردد و حقیر بارها این را تجربه کردم.

2. کیفیت صدابرداری متأسفانه به رسم تمام کنسرت های ایران رضایت بخش نیست و صدای تمبک بیش از حد لازم بالا می باشد. همچنین در اصل نمونه تصویری موجود، چندین برش و ناپیوستگی وجود دارد که شاید این شبهه را ایجاد کند که نوازندگان، خارج از متر ساز نواخته اند یا ضربها جابجا شده. وانگهی دوستان گرامی با اندکی دقت متوجه خواهند شد که عیب از تصویربرداری و نسخه اولیه تصویری بوده است و نه در اجرا.

3. قطعات اجرا شده در این بخش از کنسرت عبارتند از پیش درآمد اصفهان، درآمد و چهارمضراب اصفهان که همگی از ساخته های استاد پایور هستند. پیش درآمد و چهارمضراب نیازمند تکنیک قابل ملاحظه ای هستند. چهارمضراب اصفهان در کتاب سی قطعه چهارمضراب استاد به چاپ رسیده و جزء دشوارترین قطعات این کتاب است. بخصوص قسمت اول آن در متر 6/8 و دارای مضراب های پر و ریزهای مدام. در ادامه چهارمضراب به مانند اکثر چهارمضراب های استاد، سیر صعودی تمپو و پاساژهای تکنیکی و تهیج ملودیک را شاهدیم. نت این چهارمضراب در 5 صفحه نگاشته شده و سنتورنوازان محترم تصدیق خواهند نمود که یک بار اجرای بدون وقفه این قطعه تا پایان نیز نیازمند مضراب بسیار قوی و مقاوم و خستگی ناپذیر است و به قول عده ای از سنتورنوازان، چهارمضراب های استاد پایور برای نوازنده نفس گیر هستند!  

4. در پایان بازهم بر اکول بسیار خوب استاد پایور تأکید می کنم که نظیرش در هیچ سبک و مکتبی غیر از ایشان دیده نشده و نخواهد شد... 

سپاس از آقای آریامنش بابت یادآوری تاریخ و محل کنسرت

 

مطالب مرتبط:

صفحه آثار تصویری استاد پایور      

/ 7 نظر / 117 بازدید
آرمین میرمعصومی

مرسی خانم احمدیان واقا عالی بود من خودم قسمت بیداد این کنسرت را دارم ولی این قسمت را نداشتم ممنون اجرای بی نظیر استاد هیچ وقت کهنگی نداره همیشه در زمره آثار هنری موسیقی ایران باقی میمونه

افراسیاب

آهوان , ای آهوان دشتها گاه اگر در معبر گلگشت ها جويباری يافتيد آوازخوان رو به استغنای درياها روان جاری از ابريشم جريان خويش خفته بر گردونهء طغيان خويش يال اسب باد در چنگال او روح سرخ ماه در دنبال او ران سبز ساقه ها را ميگشود عطربکر بوته ها را ميربود بر فرازش , در نگاه هر حباب انعکاس بيدريغ آفتاب خواب آن بيخواب را ياد آوريد مرگ در مرداب را ياد آوريد فروغ فرخزاد

سعید مستفیضی

هنرمند بزرگوار خانم احمدیان سلام انشااله همیشه موفق باشید . این عشق شما به استاد پایور و راهی که عاشقانه میروید ستودنی است . پایدار باشید عزیز /

افراسیاب

پیر منم جوان منم تیر منم کمان منم یار مگو که من منم ،من نه منم ،نه من منم گر تو تویی و من منم، من نه منم ،نه من منم عاشق زار او منم ، بی دل و یار او منم یار و نگار او منم ،غنچه و خار او منم لاله عذار او منم ،چاره ی کار او منم بر سر دار او منم ، من نه منم ، نه من منم باغ شدم ز ورد او ،داغ شدم ز پیش او لاف زدم ز جام او ،گام زدم ز گام او عشق چه گفت نام او من نه منم،نه من منم دولت شید او منم ، بازِ سپید او منم راه امید او منم ،مننه منم ،نه من منم گفت برو تو شمس حق،هیچ مگو ز آن و این تا شودت گمان یقین ،من نه منم ،نه من منم مولانا

مسعود جمالی

با سلام، ضمن تشکر از این که یاد و خاطره استاد بزرگ موسیقی ایران و بزرگ ترین نوازنده سنتور تاریخ موسیقی ایران را گرامی داشته اید، برخی موارد را که بنظرم ریده است می نویسم. 1- اول در اینکه نواختن اثار استاد همگی مستلزم برخورداری از تکنیک بالایی هستند شک نیست اما تکنیک پیش درآمد اصفهان در سطحی پایین تر از چهار مضراب آن قراردارد. دلیل آن هم این است که این پیش درآمد برای شاگردانی نوشته شده است که هنوز وارد دوره عالی نشده اند. 2- اصولا همه چهارمضراب های استاد پایور دارای یک بخش ف.ق العاده مشکل هستند که بقول من و دوستانم بمنزله استاد پایور می باشند. بنوعی سهل و ممتنع بودت خصیصه تمامی آثار ایشان است.در همین چهارمضراب بخشی که بعد از اشاره به عشاق به اصفهان بر می گردد و شامل ریز ممتد و پیوسته روی 3 خرک می باشد که در 3 بخش مرتبا "کمتر" می شوند،سخت ترین بخش آن است. البته اجرای ایشان در این نوار با آنچه در کتاب نوشته اند متفاوت است.

سهیل شناپور

salam khaste nabashid albate agaye jamali jan in sohbat haye shoma janbe shakhsi dare na koli chon baraye kasi shayad in 4mezrab sakht nabashe shayad ham bar ax vali yadet raft begi az zarb nan dakhtane in pish daramad kamtar az 4mezrabe esfahan nist,,,,,,,,,,,,,.....